Consulta sobre la modificació de la Ordenança d'Escombraries

Dilluns, 24 de novembre de 2025

a) Problemes que pretén resoldre aquesta iniciativa

Actualment la gestió dels residus al municipi de Navarcles es regula per l'Ordenança municipal reguladora del servei municipal de recollida selectiva de residus municipals, aprovada pel Ple de 27 de novembre de 2018 i publicada al DOGC el 27 de febrer de 2019. El model actual de gestió de residus a Navarcles és el porta a porta amb una àrea d’emergència i ara es vol modificar l’ordenança actual per adaptar-la al nou servei contractat amb la finalitat d’incorporar-hi les modificacions introduïdes. Ampliació de les fraccions de la recollida porta a porta, el nou funcionament de l’àrea d’emergència i del servei.

b) Justificació de la necessitat i oportunitat de la seva aprovació.

La Comissió Europea ha establert, en els últims anys, uns objectius clars i ambiciosos en matèria de residus municipals. Aquests objectius obliguen als països de la Unió Europea a assolir un 50% de reciclatge d’aquest tipus de residus l’any 2020, un 55% el 2025 i un 60% el 2030. 


Actualment el municipi de Navarcles es troba per sobre de la mitjana de Catalunya i amb l’aprovació de la modificació de l’ordenança, es preveu consolidar alts nivells de recollida selectiva i obtenir uns percentatges d’impropis per sota del 5% i el 20% ( FORM i envasos respectivament)


La modificació proposada haurà de regular els següents aspectes relacionats amb el servei:

  • Canvi de calendari de les fraccions de recollida.
  • La recollida porta a porta de la fracció de vidre.
  • La recollida porta a porta del residu tèxtil (recollida concertada).
  • L’entrega d’utillatge nou, cubells i bosses pel residu tèxtil.
  • Regular les condicions a complir per l’entrega d’un cubell més petit de 40l.

L’aprovació de la modificació de l’ordenança esdevé imprescindible per disposar dels mecanismes necessaris per poder regular la gestió de residus municipals.

c) Objectiu i finalitat de la norma

Amb aquesta modificació de l’ordenança l’Ajuntament de Navarcles podrà disposar d’una eina per a la correcta regulació del servei, que es basa en criteris de sostenibilitat i que té per objectiu maximitzar el reciclatge de residus, minimitzar la seva generació, així com disposar d’un entorn urbà net i saludable.


La modificació de l’ordenança també vol complementar tot allò que no es trobi regulat per disposició legal o reglamentària.

d) Possibles solucions alternatives per la regulació.

L’opció de no reglar aquesta qüestió queda descartada atès que, d’acord amb l’article 26 de la Llei 7/85 de 2 d’abril reguladora de les bases de règim local els municipis de més de 5.000 habitants han de prestar com a servei obligatori la recollida de residus i el seu tractament. A més, l’ajuntament ha modificat l’actual servei de recollida de residus amb la finalitat de millorar el reciclatge sense que hi hagi un encariment excessiu dels costos del servei i es fa necessari que l’ordenança reculli aquestes modificacions i que adapti i actualitzi el seu contingut.

Per aquest motiu és necessari, per a la correcta gestió d’aquest servei, que l’ordenança que en descriu el seu contingut, funcionament i estableix les obligacions dels usuaris estigui actualitzada i adaptada al servei que, efectivament, es presta.

e) Presentació aportacions

El termini de presentació de suggeriments o aportacions serà de 15 dies hàbils a comptar des del dia següent a la publicació de l’anunci al e-tauler.

Les propostes o suggeriments es podran presentar a la següent adreça de correu electrònica participa@navarcles.cat indicant a l’assumpte la referència de l’expedient X2025001274. 

L’objectiu és facilitar a tota la ciutadania la participació en el procés previ a l’elaboració de l’ordenança municipal. Totes les aportacions es tindran en consideració i serviran per enriquir i millorar la norma tot i que no tindran caràcter vinculant.

Darrera actualització: 24.11.2025 | 14:01